Wystawa prac XXXI Pleneru Twórczości Regionalnej Pomorza

Alfons Zwara

  • urodziłem się 26 listopada 1933r w Rumi, gdzie mieszkam do dziś. Maluję od 7 roku życia. Maluję otaczający mnie świat, żaglowce, okręty, krajobrazy kaszubskiej ziemi, zwłaszcza las i morze. Brałem udział w przeszło siedemdziesięciu plenerach. Uczestniczyłem w wielu wystawach zbiorowych (łącznie 30), m.in. w Bydgoszczy, Przemyślu, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi, Hultsfred (Szwecja), Schwerinie (Niemcy) oraz różnych miejscowościach na Kaszubach. Zorganizowałem 30 wystaw indywidulanych m.in. w Gdyni, Jastarni, Pucku, Władysławowie, Tczewie, Wieżycy, Wejherowie, Helu, Rumii, Lipuszu. Brałem udział w licznych konkursach, zdobywając wiele nagród i wyróżnień. Pomijając to wszystko jestem człowiekiem, który lubi malować. Kocham Uniwersytet Kaszubski w Wieżycy. Malarstwo jest moją radością życia.



Krzysztof Bagorski

  • jestem gdynianinem niedawno osiadłym na małej spokojnej wioseczce na Kociewiu, Rysuję od dziecka. Ukończyłem Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Gdyni Orłowie. Moją techniką jest pastela, a ulubionym tematem portret. Cenię również malarstwo pejzażowe, które często staram się wpleść w prace portretowe. Malarstwo dla mnie to emocje jakie powstają podczas pracy. Dlatego z wielką przyjemnością zabieram się za każdy nowy portret. Jest to zawsze wielkie wyzwanie.

Autor: Krzysztof BagorskAutor: Krzysztof BagorskiAutor: Krzysztof Bagorsk


Iwona Jagodzińska

  • od urodzenia jestem mieszkanką Rumii. Z zawodu jestem nauczycielką. Malarstwem sztalugowym zaraziłam się do swojej mamy, która to „zmusiła” mnie po części do tego rodzaju sztuki. Dzisiaj jestem jej za to bardzo wdzięczna – uwielbiam tworzyć. Inspiracją do moich prac jest piękno przyrody. Najchętniej maluję kwiaty, pejzaże i wszystko to co znajduje się niedaleko domu. W swojej krótkiej pracy twórczej (maluje od 2009r.) uczestniczyłam w kilku plenerach zorganizowanych przez KUL. Prace swoje prezentowałam na kilku wystawach zbiorowych i indywidulanych, zorganizowanych na terenie Małego Trójmiasta Kaszubskiego.

Autor: Iwona JagodzińskaAutor: Iwona Jagodzińska


Jacek Albrecht

  • mieszkam i pracuję w Malborku, gdzie wyrosłem i gdzie po kilkunastu latach wróciłem. Uprawiam malarstwo sztalugowe, sporadycznie inne techniki artystyczne takie jak grafika komputerowa czy kolaż. Z zawodu jestem konserwatorem zabytków architektury, mam też niewielką firmę usługowo – handlową. Ulubionymi tematami moich prac jest architektura średniowieczna Pomorza i nastrojowy portret. Ostatnio zainteresowania moje wróciły do podstawowego dla twórczości artystycznej pejzażu i z radością staram się uczestniczyć w różnych plenerach malarskich.

Autor: Jacek Albrecht Autor: Jacek Albrecht


Janina Gliszczyńska

  • – mieszkam w Przęsinie koło Miastka. Od dziecka pasjonuję się rzeźbą w drewnie. Praca twórcza jest radością mego życia. Spokój, harmonia serca i umysłu, wyzwala pozytywne emocje, przenosząc w bajeczny świat marzeń i wizji twórczych. Dodaje sil by dalej żyć.

Autor: Janina Gliszczyńska


Krystyna Czucha

  • malarstwo sztalugowe uprawiam amatorsko od 1982 roku i jest to moją pasją życiową. Od tego samego roku byłam członkiem Stowarzyszenia Nadbałtyckiego im. Mariana Mokwy w Gdańsku. Dla malowania zamieszkałam na wsi. Jestem członkiem Klubu Plastyka w Słupsku i w Ustce. Przez 30 lat twórczości uczestniczyłam w licznych plenerach i wydarzeniach malarskich, byłam laureatką przeglądów i konkursów plastyki amatorskiej.

Autor: Krystyna Czucha Autor: Krystyna CzuchaAutor: Krystyna Czucha


Alicja Łaga

  • maluję „od zawsze”. Brałam udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych (Warszawa, Koszalin, Słupsk, Lębork) w Polsce i za granicą. Miałam kilkanaście wystaw indywidulanych. Uczestniczyłam w kilkudziesięciu plenerach: regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych. Otrzymałam wiele nagród za swoją twórczość. Interesuje mnie sztuka użytkowa. Wielokrotnie brałam udział w konkursach twórczości regionalnej (Koszalin, Słupsk). Malarstwo jest moja największą pasją i wspaniałym sposobem na „smutki”.



Marlena Stefańska

  • od 30 lat mieszkanka Sulęczyna. Wychowując piątkę dzieci zajmowałam się różnymi technikami plastycznymi jak: aplikacja, haft, decoupage, malowanie porcelany, rysunek. W 2012r. zilustrowałam podręcznik do języka kaszubskiego. Uczestniczyłam w dwóch plenerach malarskich. W czerwcu 2013 zajęłam się malarstwem olejnym. Farby i pędzle to nie tylko relaks to sposób pojmowania świata. To pasja najbliższa sercu.

Autor: Marlena Stefańska Autor: Marlena Stefańska


Malwina Dzwonkowska

  • …… Lubię malować. Bardzo lubię malować. Naprawdę kocham malować. Malarstwo jest moim życiem.

Autor: Malwina Dzwonkowska


Alicja Serkowska

  • urodziłam się i mieszkam w Kartuzach. Wyrosłam w rodzinie, w której kultywowano tradycje, kulturę oraz twórczość kaszubską. Moja mama – Jadwiga Grot nauczyła mnie haftować. Od wczesnych lat młodości zajmowałam się haftowaniem serwet kaszubskich. Wiele moich prac zostało nagrodzonych w konkursach sztuki ludowej. W późniejszych latach życia (od 1992) zainteresowałam się kaszubskim malarstwem na szkle. Zetknęłam się z tą dziedziną twórczości podczas pobytu w Kaszubskim Uniwersytecie Ludowym w Wieżycy. Namalowałam wiele obrazów, które znajdują się w zbiorach muzeów, m.in. w Toruniu, Oliwie, Słupsku, Bytowie oraz u osób prywatnych. W wolnych chwilach lubię rzeźbić ptaki, anioły oraz świątki. Bardzo lubię muzykę. Gram na pianinie i akordeonie. Lubię spędzać czas w towarzystwie ludzi, którzy podobnie jak ja zajmują się twórczością i kochają muzykę, i śpiew.

Autor: Alicja Serkowska Autor: Alicja SerkowskaAutor: Alicja SerkowskaAutor: Alicja Serkowska


Włodzimierz Drozd

  • urodziłem się na Ukrainie. Tam zdobyłem wiele z umiejętności, które wykonuję do dziś. Grałem na różnych instrumentach. Od dziecka rysowałem, malowałem i rzeźbiłem. Po odnowieniu kilku starych cerkwi i malowaniu nowych, zachwyciła mnie ikona. Interesują mnie rzeczy i prace związane z duchowością, pięknem i intensywnymi przeżyciami. Pewnie tak zostanie.

Autor: Włodzimierz Drozd Autor: Włodzimierz DrozdAutor: Włodzimierz DrozdAutor: Włodzimierz DrozdAutor: Włodzimierz Drozd


Zygmunt Kędzierski

  • moja przygoda zaczęła się w 1959r., początkowo tylko w drewnie. W 1990r. zacząłem malować na szkle. Co daje mi dużo satysfakcji i wiele sukcesów. Obecnie mam około pięciuset prac w różnych muzeach w Polsce (Toruń, Warszawa, Bydgoszcz, Bytów, Piła, Gdańsk, i wiele innych). Na dzień dzisiejszy stwierdzam, że jest to moje powołanie i sposób na Życie. To i było by na tyle.

Autor: Zygmunt Kędzierski Autor: Zygmunt KędzierskiAutor: Zygmunt KędzierskiAutor: Zygmunt KędzierskiAutor: Zygmunt Kędzierski


Krystyna Jeneralska

  • urodziłam się 28.10.1941 roku w Białowieży k/Tucholi. Haft Kaszubski poznałam w szkole podstawowej. W 1974 roku wzięłam udział w kursie haftu prowadzonym przez p. Helenę Grabkowską, w wyniku którego w 1976 roku powstał klub „:Złotych i Bursztynowych Barw” przy PPS „SPOŁEM”. W 1984 roku przeszłam weryfikację na twórcę ludowego. Moje prace znajdują się w muzeach: Chojnicach, Warszawie, Toruniu – są to czepce złotnice. Biorę udział w ogłoszonych konkursach na sztukę ludową, w których otrzymują nagrody i wyróżnienia. Jestem członkiem Stowarzyszenia Twórców Ludowych oraz Borowiackiego Towarzystwa kultury.



Zyta Kleszcz

  • urodziłam się 29.03.1947 r. w Tucholi. Z haftem kaszubskim zetknęłam się w VI. klasie szkoły podstawowej. Pierwszym sprawdzianem było wyhaftowanie kołnierzyków do mundurków harcerskich. Był to rok 1959/1960. W 1984 roku przystąpiłam za namową p. Heleny Grabkowskiej do klubu „Złotych i bursztynowych Barw”, wtedy poznałam haft zwany złotogłowiem. W 1992 otrzymałam weryfikację twórcy ludowego. W oddziale bydgosko – toruńskim Stowarzyszenia Twórców Ludowych jestem jego sekretarzem – już 5 kadencję. W Borowiackim Towarzystwie Kultury prowadziliśmy przez 20 lat sekcje kultury i organizowałam wystawy z okazji Dni Borów Tucholskich. Mam odznakę Zasłużony Działacz Kultury, a w 2009 roku otrzymałam złoty medal „Zasłużony dla Ziemi Polskiej”.



Krystyna Chwojnicka

  • mam 60 lat. Mieszkam w Bytowie. Moja przygoda ze sztuką zaczęła się 20 lat temu. Pomagając mężowi, poznałam właściwości farb i zaczęłam „bawić się„ nimi. Pisząc ikonki odkryłam, że działa to na mnie jak szczera, płynąca z serca modlitwa. Odtąd robię je szuflady i obdarowuję znajomych.



Kaszubski Uniwersytet Ludowy (w skr. KUL) od 30 lat organizuje spotkania plenerowe dla twórców ludowych i malarzy z terenów Kaszub i Kociewia, które służą przede wszystkim podtrzymywaniu tradycji i popularyzacji kultury ludowej. W ciągu tych 30 lat KUL zgromadził przeszło 1500 różnego rodzaju prac z dziedziny rzeźby, haftu, malarstwa na szkle, malarstwa olejnego, tkactwa i plecionki.

Sztuka ludowa jest postrzegana jako istotny element pomorskiej tożsamości, symbol „naszej małej ojczyzny”. Takie ujęcie skłoniło do potraktowania sztuki ludowej jako ważnej części „Wielokulturowego Pomorza”. Regionu, który kojarzony jest nie tylko z wytwórczością Kaszubów, czy Kociewiaków, ale również artystów z innych subregionów pomorskich. W związku z powyższym od trzech lat KULowskie spotkania przyjęły nazwę Plenerów Twórczości Regionalnej Pomorza.

W 2013 roku odbył się już XXXI Plener, na który zaproszono twórców regionalnych i malarzy z całego Pomorza.

Tematem tego spotkania stały się obrzędy i zwyczaje ludowe okresu wiosenno-letniego. Chodziło o to by uchwycić w pracach artystów, rytuały roku obrzędowego, często już zapomniane. W temat wprowadziła uczestników Ewa Gilewska - etnograf z oddziału Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku, oraz Mirosława Hanasko, Ukrainka, nauczycielka z Bytowa. Dzięki barwnym prezentacjom i obrazowym informacjom przybliżyły obrzędy późnowiosenne i letnie na Pomorzu i na Ukrainie. Rozpoczęto od święta Zielonych Świątek. W kulturze ludowej echo dawnego święta odrodzonej przyrody i jej witalności. W ramach tego święta przywołano strojenie domostw gałązkami brzozy, zbieranie ziół i traw leczniczych oraz strojenie bydła i ptactwa domowego kwietnymi wianami. Kolejny ważny punkt w roku obrzędowym to Boże Ciało – święcenie wianków z ziół (macierzanka, rozchodnik, tymianek) przechowywanych przez cały rok, traktowanych jako posiadające magiczną moc z właściwościami leczniczymi i ochronnymi (zabezpieczenie przed pożarami i gromami). Dalej w kalendarzu jest Noc Świętojańska lub inaczej Noc Kupały, podczas której palono ogniska, puszczano wianki na wodę, a na północy Kaszub podpalono beczki umieszczone na słupach wbitych w płyciznę morską. Środkowe Kaszuby to miejsce, gdzie nadal żywym obrzędem jest ścinanie Kani, czyli ścięcie drapieżnego ptaka, który symbolizuje wszelkie zło, jakie wydarzyło się w danej wsi. Dziś już nie łapie się żywego ptaka tylko jego kukłę. Lipiec i sierpień to pora zbierania plonów, a w ramach tego uroczyste rozpoczęcie i zakończenie żniw („krutka”, „bęks”) i uroczysta zwózka snopów zboża (oblewanie wodą). Na Ukrainie zażynki to rozpoczęcie żniw – bo tego dnia zażynało się pierwszą garść zboża. A na zakończenie prac polowych czekają dożynki - Święto Plonów lub Wieńce – święto połączone z obrzędami dziękczynnymi za ukończenie żniw i prac polowych „…jeszcze tylko chleb wypiec, poświęcić i mieć nadzieję, że, z Bożą pomocą, doczekamy wiosny…”.

Wieczór z obrzędami i zwyczajami ludowymi zainspirował artystów do podjęcia tego tematu w swoich dziełach. Już w kolejnych dniach obserwowaliśmy pojawiające się na płótnach krowy w wiankach autorstwa „Leny” – Marleny Stefańskiej czy gąski oraz niezwykle zalotnego koguta Krystyny Czucha, dziewczyny tańczące wokół świętojańskiego ogniska, które również wyszły spod pędzla tej malarki. Poszukiwanie kwiatu paproci zostało przelane na płótno przez dwie artystki – Alicję Łaga i Malwinę Dzwonkowską. Pojawiło się również zbieranie pierwszych snopów z pola, które zobrazowała Iwona Jagodzińska. Obrazki na szkle i utrwalone tam scenki rodzajowe – jak kolejne klisze na taśmie fotograficznej – zaczęły przybliżać nam różne obrzędy późnej wiosny i lata. I drewno lipowe spod ręki Janeczki Gliszczyńskiej stało się wdzięcznym materiałem do uchwycenia tańca dziewcząt wokół ogniska w Wigilię świętego Jana i puszczania wianków nad wodą. Rzucanie wianków zostało nie tylko utrwalone w drewnie, ale także płótno okazało się właściwym materiałem do zachowania tego obrzędu, który stał się inspiracją Alicji Łaga oraz Jacka Albrechta. Także Alicja Serkowska i Zygmunt Kędzierski uwiecznili ten obrzęd malując go na szkle. Krzysztof Bagorski z kolei w swych pracach zainspirował się postacią pięknej kobiety, w której widział nimfę – Wesnę – boginię wiosny. Piękno kobiety z wiankiem na głowie uchwyciła również Iwona Jagodzińska. Wśród prac powstałych na Plenerze można również zachwycić się klukami Zygmunta Kędzierskiego. Ali Zwara utrwalił na płótnie obrzęd znany Kaszubom nadmorskim z płonących beczek smoły na słupie. Dziedziną, która pojawiła się na plenerze po raz pierwszy to ikonopis. Pisaniem ikon zajęło się małżeństwo - Krystyna Chwojnicka i Wołodia Drozd. Krystyna pisząc ikony odkryła, że działa to na nią jak szczera, płynąca z serca modlitwa. Pisanie ikon – nie na darmo tak się nazywa – bo za tym stoi wiedza, tradycja ikonograficzna, znaczenie kultu i jego rozumienie. Treść, forma ikony i jej konwencja jest dyktowana doktryną oraz praktyką wiary, symboliką i hagiografią. Tym samym i pisanie ikony, jeśli ma być ona ikoną, a nie wyrobem ikonopodobnym, wymaga znajomości tych elementów i ich dokładnego przemyślenia.

Owoce pleneru to kolejne kilkadziesiąt prac, które wzbogaciły Galerię Sztuki Regionalnej Pomorza Kaszubskiego Uniwersytetu Ludowego który organizuje różne wystawy, wykorzystując zbiory galerii.

Obecnie można w Wieżycy podziwiać plon XXXI Pleneru, wystawę haftu kaszubskiego i kociewskiego – pokłosia 30 wcześniejszych oraz wybrane z tych 30. lat prace w rzeźbie, malarstwie olejnym oraz malarstwie na szkle.

Plenery organizowane przez KUL należą w Polsce do tych o najdłuższej tradycji. To właśnie tu przyjeżdża środowisko twórców regionalnych, którzy rzadko mają okazję spotkać się, rozmawiać, dyskutować, śpiewać i czerpać ze swych doświadczeń.

Obecność na plenerach twórców już uznanych i dopiero początkujących artystów profesjonalnych umożliwia interesujące konfrontacje wizerunków artystycznych, służy wspieraniu wrażliwości twórców oraz rozbudza wiarę we własne siły i możliwości twórcze. Trzeba zaznaczyć, iż dla samych twórców coroczne uczestnictwo w plenerze jest ważnym wydarzeniem, traktowanym jako wyróżnienie, uznanie artystycznych dokonań.


Uczestnicy XXXI Pleneru Twórczości Regionalnej Pomorza

Jacek Albrecht
Krzysztof Bagorski
Krystyna Chwojnicka
Krystyna Czucha
Włodzimierz Drozd
Malwina Dzwonkowska
Janina Gliszczyńska
Iwona Jagodzińska
Krystyna Jeneralska
Zygmunt Kędzierski
Zyta Kleszcz
Alicja Łaga
Alicja Serkowska
Marlena Stefańska
Alfons Zwara
Malbork
Mały Bukowiec
Bytów
Machowino
Bytów
Stężyca
Przęsin
Rumia
Tuchola
Przymuszewo
Tuchola
Lębork
Kartuzy
Sulęczyno
Rumia
malarstwo olejne
pastele
ikonopis
malarstwo olejne
ikonopis
malarstwo olejne
rzeźba
malarstwo olejne
haft
rzeźba, malarstwo na szkle
haft
malarstwo olejne
malarstwo na szkle
malarstwo olejne
malarstwo olejne

Konsultant artystyczny pleneru: Maciej Tamkun, artysta malarz, pedagog Współorganizator: Stowarzyszenie Twórców Ludowych – Oddział Gdański im. Longina Malickiego

Składamy serdeczne podziękowania Krzysztofowi Bagorskiemu za wykonanie zdjęć pracom XXXI pleneru.

Zadanie współfinansowane przez Samorząd Województwa Pomorskiego