Przyjazna edukacja – praktyczna edukacja
POTRZEBY
Programy kształcenia wynikają wprost z przeprowadzonych przez KUL analiz potrzeb uczestników oraz doświadczeń z realizacji wcześniejszych projektów edukacyjnych.
OD JA DO MY
Punktem wyjścia są potrzeby uczestników w zakresie rozwoju osobistego, w tym w szczególności obudzenia świadomości własnych zasobów [JA]. Dopiero w kolejnym etapie zajęć realizowane są bloki tematyczne nakierowane na wykorzystanie potencjałów przyszłych Liderek dla nabycia przez nich praktycznych umiejętności [SPRAWSTWO] poprawiających efektywność i skuteczność działania w swoim lokalnym środowisku [MY].
KURSY ONLINE 2020
Kursy online
W 2020 zrealizowano 2 kursy online edukacji obywatelskiej/regionalnej pod nazwą „Wieżyca nauczycielska”.
Kurs 1.
Cykl 4 webinariów dla nauczycieli (w tym regionalistów) Jak wykorzystać najbliższą przestrzeń w edukacji regionalnej? 29 kwietnia – 28 maja.
Koncepcja i prowadzenie: Piotr Kowalewski.
- Webinarium 1: Jak wykorzystać najbliższą przestrzeń w edukacji regionalnej?
Historia lokalna i krajoznawstwo metodą zakorzenienia w najbliższym otoczeniu. „Dig Where You Stand” – pomysły na odnajdywanie historii rodzinnej miejscowości, lokalnych obiektów, archiwistyka społeczna. - Webinarium 2: Kamienie z podwórka opowiadają historie
Pod naszymi stopami mamy różnorodność skał, przewyższającą te spotykane daleko na południu kraju. Są od dawna obecne w kulturze i krajobrazie naturalnych i kulturowym Kaszub. - Webinarium 3. Archiwa i mapy w sieci
- Webinarium 3: Mniej oblegane ciekawe miejsca w kraju Kaszubów Przegląd mniej znanych miejsc, przez które można bliżej poznać historię, kulturę i geografię Kaszub.
Kurs 2.
Po co i jak uczymy? Integralny Model Pedagogii. Tradycja ignacjańska. 19 listopada – 18 grudnia.
Koncepcja i prowadzenie: Zbigniew Kruszewski.
Cykl 9 spotkań poświęconych historii i współczesności jezuickiej koncepcji pedagogicznej. 19 uczestników (zaświadczenia).
- 1. Wprowadzenie. Inigo – początki Zakonu i pedagogii ignacjańskiej
- 2. Być dla innych – nauczanie jezuickie w XX wieku
- 3. Otwórzmy drzwi – kontekst w nauczaniu
- 4. Szkołą poza szkołą- nauczyciel i uczeń w działaniu
- 5. Działanie – prezentacja metody: „Terytorium”
- 6. Działanie – prezentacja metody: „Jigsaw”
- 7. Nauczyciel w działaniu – mowa ciała
- 8. Jak to zrobić lepiej? – ewaluacja i autorefleksja – diariusz nauczyciela i zeszyt myślącego ucznia
9. Jacy jesteśmy? – „Graffiti” – metoda autorefleksji indywidualnej i grupowej
Nagrania video i prezentacje
Pod wspólnym niebem – Wielokulturowe Pomorze
Film edukacyjny dla odbiorcy w każdym wieku, ciekawego zawiłości historii oraz teraźniejszości Pomorza.
Zapraszamy Was w podróż od Bałtyku do Tczewa i od Gotów do Łemków, w której towarzyszyć będzie muzyka Pawła A. Nowaka.
Twórcy i osoby zaproszone do współpracy:
Iwona Ewa Klinger, Piotr Zatoń, Sulisława Borowska, Łukasz Grzędzicki, Karolina Ewa Niemczyk, Hanna Ners, Liliana Niemczyk-Szyszka, Eugeniusz Raulin, Władysław Jankowski, Mirosław Sobisz, Joanna Gostkowska, Piotr Kowalewski, Vox Intensa, Sławomir Bronk, Koło Gospodyń Wiejskich “Polanki”, Roman Drzeżdżon, Mirosława Hanasko, Piotr Dziekanowski.
W filmie wykorzystano zdjęcia z archiwów rodzinnych Mirosławy Hanasko oraz Przemysława Borowskiego.