Projekt STOPklatka realizowany na Kaszubach ma na celu rozwijanie u liderek i liderów organizacji pozarządowych z obszarów wiejskich kluczowych umiejętności potrzebnych do rozumienia współczesnych wyzwań globalnych i świadomego reagowania na nie.
W ramach zadania zorganizowaliśmy cztery warsztaty filozoficzne, które krok po kroku prowadziły uczestników i uczestniczki przez refleksję nad tym, jak lokalne działania wpisują się w globalne procesy.
🔹 Warsztat 1 – Myślenie w świecie globalnym
Rozpoczęliśmy od pytania, czym jest myślenie i jak unikać powielania schematów. Inspiracją były poglądy Heideggera, Arendt i Russella. Ćwiczyliśmy elastyczność poznawczą i krytyczne podejście do własnych założeń.
🔹 Warsztat 2 – Wspólnota
Analizowaliśmy różne typy wspólnot, od lokalnych po globalne i zastanawialiśmy się, czy możliwa jest wspólnota ludzka obejmująca cały świat.
🔹 Warsztat 3 – Tolerancja
Śledziliśmy rozwój pojęcia tolerancji – od odporności osobistej, przez wolność religijną, po współczesne rozumienie związane z indywidualną wolnością. Dyskutowaliśmy o granicach tolerancji i różnicy między akceptacją a obojętnością.
🔹 Warsztat 4 – Etyka globalna
Podjęliśmy próbę stworzenia zestawu wartości, które mogą łączyć lokalność z globalnym wymiarem życia społecznego. Obok sprawiedliwości, solidarności i bezpieczeństwa pojawiły się takie pojęcia jak cierpliwość, życzliwość i odpowiedzialność.
Efekty projektu
zwiększenie wiedzy o edukacji globalnej i wyzwaniach rozwojowych,
lepsze rozumienie współzależności między lokalnym a globalnym,
rozwój kompetencji krytycznego myślenia i refleksji etycznej.
Projekt zakończymy wspólnymi akcjami promocyjno-informacyjnymi w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej pod hasłem: „Myśl globalnie – działaj lokalnie”.
Partnerzy i wsparcie
Zadanie jest finansowane z budżetu państwa w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP i realizowane przy wsparciu Fundacji Edukacja dla Demokracji.











